رادیاتور


رادیاتور ها یکی از سیستم های متداول در گرمایش و موتورخانه از گذشته تا به امروز  می باشند که بصورت فلزی یا نیمه فلزی ساخته می شود و وظیفه انتقال گرما به محیط را بر عهده می گیرند. رادیاتورها در انواع مسی، فولادی، چدنی و آلومینیومی ساخته می شوند.

اگر بخواهیم دقیق به نحوه کارکرد رادیاتور نگاه کنیم این وسیله کاربردی تلاش می‌کند با جابجا کردن هوا در اتاق آن را گرم کند. در واقع از آن جایی که چگالی هوای گرم کمتر از هوای سردتر است هوای گرم به سمت بالا رفته و هوای سرد جای آن را می گیرد. برخلاف روش های دیگر این چرخش هوا به حدی مداوم و پی در پی می باشد که در مدت کوتاهی تمامی اتاق گرم می شود. به منظور اینکه شما رادیاتور ها و یا شوفاژ ها را گرم کنید باید آب گرم را از طریق موتورخانه و یا  پکیج به داخل شوفاژ ها برسانید که این گرمای ایجاد شده از طریق شوفاژ ها نیز این جابه‌جایی را انجام دهند شاید برای شما جالب باشد که بدانید آبی که داخل شوفاژها گرم شده همیشه در جریان بوده و پس از سرد شدن مجدد به موتورخانه برمیگردد.

رادیاتور ها از نظر جنس و مدل به دسته های متفاوتی تقسیم میشوند اما در اینجا به دو دسته از متداول ترین رادیاتور های موجود در بازار کشورمان میپردازیم که چیزی حدود 95% از سهم بازار را در اختیار دارند:

1_رادیاتور پره ای آلومینیومی

یکی از قدیمی‌ترین رادیاتورهای مورد استفاده در ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری رادیاتور پره ای آلومینیومی است. پره‌ها در رادیاتور آلومینیومی مسئول انتقال حرارت هستند و هر چه تعداد پره‌ها بیشتر باشد، میزان گرمایش بیشتری تولید می‌شود. مزیت خرید رادیاتور پره ای آلومینیومی این است که تعمیر و نگهداری بسیار آسانی دارد و هر زمان که نیاز به افزایش ظرفیت حرارتی داشتید، می‌توانید به راحتی و با افزایش تعداد پره ها، قدرت تولید گرما را بالا ببرید.این مدل از رادیاتور ها اغلب در مدل های 5 ، 7 یا 10 پره تولید میشوند اما اگر نیاز به یک رادیاتور برای مثال 12 پره دارید میتوانید با دو عدد واشر و مغزی کوپل یک 5 پره و 7 پره را بهم متصل کنید.همچنین بدلیل خواص ضدزنگ آلومینیوم نسبت به فولاد از این مدل از رادیاتور ها در فضاهایی مانند حمام نیز میشود استفاده کرد.رادیاتورهای پره ای با انواع پکیج و موتور خانه مرکزی سازگاری دارند.

2_رادیاتور پنلی فولادی

رادیاتورهای پنلی با سطحی صاف، از جنس فولاد و با توجه به موقعیت نصب به صورت عمودی و افقی ساخته می شوند که با توجه به مقاومت فولاد یکی از مقاوم ترین سیستم های گرمایشی می باشند. پنل رادیاتورهای پنلی در صورت آسیب دیدن یا زنگ زدگی و خوردگی باید به کل عوض شوند و نمی توان بخشی از بدنه آن را تعمیر کرد، اما در رادیاتورهای پره ای در صورت خرابی و زنگ زدگی می توان پره ها را تعمیر کرد و یا همان پره را تعویض نمود. رادیاتورهای پنلی گردش آب کمتری نسبت به رادیاتورهای پره ای دارند در نتیجه فشار کمتری به سیستم گرمایش وارد میکنند.خرید رادیاتور پنلی فولادی به دلیل بازدهی حرارتی بالایی که دارد؛ بیشتر برای نصب در مناطق سردسیر توصیه می‌شود.فولادی که در ساخت این رادیاتورها به کار رفته با مس بکار رفته در مبدل حرارتی پکیج ها همخوانی دارد، در نتیجه از خوردگی و زنگ زدگی مس جلوگیری می کند.