پمپ سیرکولاتور

ترتیب نمایش:
کمی صبر کنید...

پمپ سیرکولاتور

پمپ سیرکولاتور یکی از انواع پمپ های آب می‌باشد که در یک سیستم‌ بسته وظیفه گردش آب را بر عهده دارد. این پمپ ها در کاربری‌های مختلفی مورداستفاده قرار می‌گیرند که پرکاربردترین آنها استفاده در سیستم گرمایش در موتورخانه ها و یا پکیج می‌باشد.همچنین کاربری دیگر پمپ سیرکولاتور در سیستم‌های سرمایشی چیلر و فن کویل می‌باشد. این پمپ ها بر اساس نوع مدل و جنس پروانه ، قابلیت سیرکوله (گردش) آب سردوگرم یا هر مایع دیگری را دارد.جنس بدنه این پمپ ها معمولا از چدن و جنس پروانه آن باتوجه‌به کاربرد از باکالیت، برنج و یا استیل ساخته می‌شود.

پمپ های سیرکولاتور چون در مدار بسته آب را به گردش درمیاورند ینابراین اصطلاحا آب رو پروانه آن ها سوار است و توانایی مکش آب از سطح پایین تر را مانند پمپ های آبرسانی ندارند.و وظیفه آن ها جبران افت فشار اصطکاکی جریان آب در لوله ها_اتصالات_شیرآلات و کویل ها میباشد. بنابراین هد مورد نیاز آنها کمتر از هد پمپ آبرسانی بکار رفته در همان سیستم است.

پمپ های سیرکولاتور معمولا در مسیر برگشت آب مدار گرمایش نصب میشوند یعنی قبل از دیگ حرارت مرکزی. به طوری که خروجی پمپ سیرکوله وارد دیگ آبگرم شده و از آنجا به شوفاژ ها میرود.

انواع مدل بر اساس نحوه قرارگیری پمپ

پمپ سیرکولاتور از نظر نحوه نصب و قرارگیری به دو صورت خطی و زمینی تقسیم می‌شوند که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

  • پمپ سیرکولاتور خطی

پمپ سیرکوله خطی به دلیل ابعاد و وزن مناسب به‌صورت مستقیم بر روی لوله نصب می‌شوند. این پمپ ها بیشتر به‌منظور افزایش دبی (شدت جریان) آب استفاده شده و فشار (هد) آن را زیاد نمی‌کنند.

پمپ شوفاژ موتورخانه و پمپ پکیج از نمونه‌های پمپ سیرکوله خطی می‌باشند که در دو نوع واسطه دار و بدون واسطه (شفت مستقیم) تولید می‌شود.

  • پمپ سیرکولاتور زمینی

پمپ سیرکوله زمینی از دینام بزرگتری استفاده می‌کند که قابلیت افزایش دبی بیشتری دارد. به همین دلیل برای استفاده در محیط‌های بزرگ مانند مجتمع‌های مسکونی و تجاری مناسب می‌باشد. به دلیل ابعاد بزرگ و وزن زیاد، این پمپ ها بر روی زمین و با کمک لرزه‌گیر لاستیکی نصب می‌شوند.

دسته‌بندی